Odruchy ustno-twarzowe u dziecka

Dziecko przez dłuższy czas odmawia jedzenia? A może je wybiórczo? Co więc robić, gdy dziecko nie chce jeść i jak mu w tym pomóc? Zacznijmy od kilku prostych i sprawdzonych sposobów, które w wielu przypadkach mogą wystarczyć. Zachęcamy do przeczytania wywiadu z naszymi specjalistami w zakresie żywienia.

Kasia:
Dziś o odruchach słów kilka….. Zaczniemy od tych, które mają duży wpływ na pobieranie pokarmu i kształtowanie się mowy – odruchach ustno-twarzowych.

Karolina:
Bezwarunkowe, pierwotne – to odruchy, z którymi dziecko przychodzi na świat. Pozwalają one na szybkie przystosowanie się dziecka do nieznanego mu środowiska – wręcz pozwalają mu przeżyć pierwsze tygodnie. Nikt nie uczył przecież noworodka jak ssać pierś mamy, a on zaraz po porodzie radzi sobie i dzielnie próbuje!

Kasia:
Tak, to odruchy, które pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na określone bodźce. Reakcja niezależna od woli, ponieważ odruchy są niejako ‘automatyczne’, mimowolne i są odpowiedzią na określony bodziec sensoryczny. Czyli na przykład po podrażnieniu kącika ust prawidłowo reagujący maluch przekręci główkę w odpowiednią stronę – realizuje odruch szukania – często mama zanim zacznie karmić, to pociera brodawką o buzię dziecka i maleństwo szybko startuje do jedzenia J Oczywiście musimy pamiętać o tym, że odruchy, oprócz typowo „praktycznych” funkcji przede wszystkim stanowią podstawę rozwoju ruchowego i kształtowania odpowiednich funkcji mózgu człowieka. Wręcz są podstawą procesów rozwoju i uczenia się, wpływają na pracę naszego mózgu, na procesy myślowe i intelektualne

Karolina:
Uwaga – teraz powiem ważną rzecz: Każdy z odruchów powinien występować w odpowiednim czasie i wraz z dojrzewaniem układu nerwowego wygasać lub być zastępowany przez odpowiednią, bardziej dojrzałą funkcję.

Kasia:
Tak, oczywiście. Jeśli tak się nie stanie, to zaczynają się problemy……  Z bardzo różnych powodów np. w wyniku urazu, stresu w życiu płodowym, w czasie okołoporodowym lub w pierwszych dniach życia dziecka może dojść do tego, że odruch się nie wykształci, nie zostanie zintegrowany z całym układem – systemem  ruchowym. Ten czas integracji jeść ściśle określony – np. odruch szukania, o którym wcześniej mówiłam powinien być obecny w życiu niemowlęcia od urodzenia do około 3-4 miesiąca życia.

Karolina:
Ale zdarza się też tak, że odruch pozostaje aktywny, mimo iż powinien się już wygasić (zintegrować), albo dziecko rodzi się z brakiem lub osłabionym odruchem lub odruch jest nadaaktywny, czyli zbyt nasilony. Wtedy trzeba działać, poszukać wsparcia np. u neurologopedy, ponieważ niezintegrowane odruchy – na przykład ssania, szukania czy kąsania mają duży wpływ na zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów i rozwój mowy.

Kasia:
Powinnyśmy jeszcze wspomnieć o tym, że wygaszanie jednego odruchu często wiąże się z nabyciem przez dziecko nowej umiejętności i polega na powstrzymaniu jednej funkcji przez rozwój drugiej (druga funkcja zostaje zintegrowana przez pierwszą). Weźmy na przykład odruch kąsania – powinien zintegrować się około 3-4 miesiąca życia (maksymalnie do 7!!!) – na jego miejsce pojawia się żucie, funkcja niezwykle dziecku potrzebna w dalszym rozwoju. U dzieci, które mają problem z żuciem, prawdopodobnie jest obecny przetrwały odruch kąsania.

Karolina:
To oczywiście w dużym uproszczeniu, ale jedno jest pewne – kontrola odruchów, badanie ich funkcjonowania/obecności jest jednym z najważniejszych działań w diagnostyce problemów dziecka z jedzeniem i/lub nabywaniem mowy.

Kasia:
W zakładce DO POBRANIA umieściliśmy zestawienie najważniejszych odruchów ustno-twarzowych i czas, w którym mogą, a nawet powinny być obecne w życiu dziecka. Planujemy też włączyć ten temat do naszych rozmów na live – już niedługo reaktywujemy „Przegadanki” czyli bezpłatne spotkania na żywo ze specjalistami, przeznaczone dla rodziców i nauczycieli, w czasie których ‘przegadujemy’ tematy ważne, ważniejsze i najważniejsze, dajemy wskazówki jak pracować z dzieckiem, co robić, jakich pomocy terapeutycznych używać, dzielimy się naszymi doświadczeniami i pomysłami na działania terapeutyczne.

Wszystkich, którzy są zainteresowani uczestnictwem w Przegadankach prosimy o przesłanie adresu mail na skrzynkę naszego biura biuro@progressus.org.pl, z informacją „Wyrażam zgodę na przesyłanie informacji marketingowych drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail.”. Prześlemy Wam powiadomienie o terminie i temacie aktualnej Przegadanki, a także link do tego spotkania.

Tagi wpisu: przegadanki progressus, progressus rumia, progressus puck, terapia autyzmu, diagnoza autyzmu, odruchy ustno twarzowe u dziecka, odruchy twarzowe u dziecka, problemy z dzieckiem.