Zakwalifokowanie do terapii
Bardzo istotne dla właściwego procesu terapeutycznego jest zastosowanie terapii odpowiedniej do aktualnych potrzeb dziecka.
Preferujemy zatem przez rozpoczęciem terapii, spotkanie z rodzicami/ opiekunami dziecka, na którym omówimy wspólnie cele i założenia terapeutyczne, dostosowane do aktualnych potrzeb dziecka.
Spotkanie trwa -1-1,5 godziny. Prosimy o przyniesienie ze sobą na spotkanie dokumentacji dziecka zarówno pedagogicznej jak i medycznej.
Po spotkaniu i przeanalizowaniu dokumentów, otrzymają Państwo plan terapii. Po jego akceptacji z Państwa strony, rozpoczniemy wdrażanie działań terapeutycznych.
W zależności od potrzeb, będziemy również prosić Państwa o spotkania/ konsultacje telefoniczne, w trakcie trwania terapii, w celu bieżącego monitorowania postępów terapii i oceny jej efektywności. Spotkania te są nieodpłatne.
Terapia zaburzeń rozwojowych w następujących obszarach:
TERAPIA MIOFUNKCJONALNA
TERAPIA MIOFUNKCJONALNA – to postępowanie lecznicze mające na celu poprawę nieprawidłowego sposobu połykania poprzez wpływ na dysfunkcje w obszarze ustno-twarzowym.
TERAPIA KARMIENIA/ TRENING JEDZENIA/ TERAPIA WYBIORCZOŚCI POKARMOWEJ/ ZABURZENIA ODŻYWIANIA
TERAPIA KARMIENIA/ TRENING JEDZENIA/ TERAPIA WYBIORCZOŚCI POKARMOWEJ/ ZABURZENIA ODŻYWIANIA – dedykowana dzieciom z trudnościami w przyjmowaniu pokarmów, uwarunkowanymi różnymi czynnikami (np. problemami sensorycznymi, motorycznymi, wcześniejszymi trudnymi doświadczeniami w zakresie karmienia i in.), a także dzieciom mającym zaburzenia odżywiania – problem z rozszerzaniem diety, wybiórczością pokarmową, ARFID
TRENING CZYSTOŚCI
TRENING CZYSTOŚCI również u dzieci z ASD – polega na odstawieniu pieluch i przyzwyczajeniu dziecka do nocnika. Jest to dla dziecka trudna nauka, wymagająca od rodzica spokoju i cierpliwości. Jest to żmudny proces, w którym łatwo jest popełnić błąd, zniechęcając dziecko i tym samym opóźniając przejście na nocnik. Trening czystości poprowadzony pod okiem ekspertów pomoże uniknąć błędów.
TERAPIA INPP (Institute for Neuro-Physiological Psychology)
TERAPIA INPP (Institute for Neuro-Physiological Psychology) – terapia przeznaczona dla dzieci z niedojrzałością w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego (niedojrzałością neuromotoryczną – nieprawidłowym integrowaniem się odruchów) widoczną w różnorodnych trudnościach w funkcjonowaniu – m.in. zaburzeniach koordynacji ruchowej i równowagi, nieumiejętności usiedzenia w miejscu i nieprawidłowej pozycja podczas siedzenia, obniżonej koordynacji wzrokowo-ruchowej, zaburzeniach integracji sensorycznej, problemach z mową i artykulacją.
TERAPIA PNF W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM
TERAPIA PNF W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM –
Proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie (PNF) jest stosowane w leczeniu ortopedycznych schorzeń i urazów centralnego oraz obwodowego układu ruchu, a także w rejonie oralnotwarzowym. Porażenie nerwu twarzowego, dyzartria i dysfagia ograniczają mowę, spożywanie posiłków, żucie, połykanie oraz komunikację. Celem terapii jest ułatwianie ruchu przez użycie kompleksowych wzorców ruchu, które torują przepływ impulsu w mięśniach i zatrzymują odruchy patologiczne.
MASAŻ SHANTALA W W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM
MASAŻ SHANTALA W W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM –
polega na odpowiedniej stymulacji dotykowej, co przekłada się na prawidłowy rozwój dziecka oraz kształtowanie umiejętności komunikacyjnych. Masaż pobudza mięśnie w obrębie twarzy i języka, co zapobiega między innymi nadmiernemu ślinieniu czy wymowie międzyzębowej. Masaż przeznaczony jest m.in. dla dzieci z zaburzeniami w prawidłowym rozwoju odruchowej motoryki ustno-twarzowej, z mózgowym porażeniem dziecięcym, nadpobudliwych, z zaburzeniami gastrycznymi – w szczególności z ostrymi kolkami, dzieci z nadwrażliwością lub podwrażliwością dotykową.
TERAPIA DYSFAGII
TERAPIA DYSFAGII – działania terapeutyczne mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w przypadku zaburzeń połykania i/lub jedzenia. Wskazaniem do terapii dysfagii jest również m.in.: zmęczenie w trakcie jedzenia/picia, zwolnienie tempa spożywania posiłku, a także kłopoty z koordynacją ssania/połykania i oddychania.
TERAPIA RĘKI I STOPY W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM
TERAPIA RĘKI I STOPY W ASPEKCIE NEUROLOGOPEDYCZNYM -działania terapeutyczne polegające na dostarczaniu dziecku wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania – taka stymulacja pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy.Podstawą programu jest traktowanie trudności dziecka w zakresie małej motoryki jako problemu tkwiącego w całym rozwoju psychoruchowym dziecka.
KOMPLEKSOWA TERAPIA DZIECI Z CAŁOŚCIOWYMI ZABURZENIAMI ROZWOJU, W TYM DLA DZIECI Z SPEKTRUM AUTYZMU
KOMPLEKSOWA TERAPIA DZIECI Z CAŁOŚCIOWYMI ZABURZENIAMI ROZWOJU – dobierane po wnikliwej diagnozie, obserwacji i wywiadzie z rodzicami, do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka.
TERAPIA PEDAGOGICZNA
TERAPIA PEDAGOGICZNA- ma za zadanie, spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej. Modyfikacja dotyczy także struktury wiedzy i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży. Wskutek różnych zaburzeń dziecko może doświadczać wielu problemów podczas nauki szkolnej, m.in. w zakresie mówienia, pisania, czytania, rysowania. Celem terapii pedagogicznej jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju poprzez zbudowanie wiary we własne siły, eliminowanie i ograniczanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także wyrównywanie braków wiadomości i umiejętności.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA I NEUROLOGOPEDYCZNA
TERAPIA LOGOPEDYCZNA I NEUROLOGOPEDYCZNA – to całość specyficznych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się./ Terapia neurologopedyczna przeznaczona jest dla osób, które wskutek różnych czynników (wypadków, urazów, chorób, czynników rozwojowych i okołoporodowych) utraciły lub mają trudność z opanowaniem prawidłowej zdolności mowy. Terapię zawsze dostosowujemy do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz oczekiwań osoby poddawanej jej oddziaływaniu.
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ- ma za zadanie usprawnić sposób, w jaki dziecko odbiera i porządkuje wrażenia zmysłowe płynące ze świata. Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną nie potrafią prawidłowo przetwarzać bodźców ze świata zewnętrznego, które docierają do nich za pośrednictwem zmysłów i reagują na nie strachem lub agresją. Czasami wycofują się do własnego świata, by uniknąć nieprzyjemnych doznań, czasami reagują nadpobudliwością ruchową, ponieważ nie nadarzają z przetwarzaniem informacji płynących ze świata. Terapia sensoryczna ma na celu pomoc dzieciom z zaburzoną lub zbyt wolno rozwijającą się umiejętnością integracji bodźców sensorycznych. Jej zadaniem jest nauczenie dziecka jak prawidłowo reagować na wrażenia zmysłowe i oswojenie go z różnorodnością świata. Dodatkowo terapia sensoryczna rozwija zmysł równowagi oraz zdolności psychoruchowe dziecka, czyli innymi słowy – wspomaga jego rozwój.
FIZJOTERAPIA
FIZJOTERAPIA
CAŁOŚCIOWA TERAPIA DZIECKA OD 0 DO 3 LAT
CAŁOŚCIOWA TERAPIA DZIECKA OD 0 DO 3 LAT- ma za zadanie oddziaływa- nie w zakresie tych sfer, które w danym momencie są zaburzone i potrzebują największego wsparcia. Pracujemy z dziećmi od chwili narodzin, kształtując właściwe wzorce rozwoju i eliminując niepoprawne lub przetrwałe wzorce zachowań / zaburzenia rozwojowe.
TRENING KOMUNIKACJI Z WYKORZYSTANIEM ALTERNATYWNYCH I WSPOMAGAJĄCYCH METOD KOMUNIKACJI
TRENING KOMUNIKACJI Z WYKORZYSTANIEM ALTERNATYWNYCH I WSPOMAGAJĄCYCH METOD KOMUNIKACJI
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH- polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych, czyli takich konkretnych zachowań stosowanych do zaistniałej sytuacji, ale także na oduczaniu zachowań niepożądanych i nieadekwatnych. Uczestnik treningu nabywa wachlarz zachowań, które może skutecznie wykorzystać w konkretnej rzeczywistej sytuacji. W treningu ważną rolę odgrywa sam uczestnik. To on wskazuje nam drogę do wspólnej pracy. Ważną rolą w treningu jest uzyskiwanie przez uczestnika informacji zwrotnych od trenera, analizowanie, modelowanie, czy wręcz modyfikowanie nieefektywnych działań, a w ich miejsce tworzenia nowych zachowań.
TERAPIA NEURO TAKTYLNA, INTEGRACJI ODRUCHÓW USTNO-TWARZOWYCH ORAZ DYNAMICZNO- POSTURALNYCH WG S. MASGUTOWEJ
TERAPIA NEURO TAKTYLNA, INTEGRACJI ODRUCHÓW USTNO-TWARZOWYCH ORAZ DYNAMICZNO- POSTURALNYCH WG S. MASGUTOWEJ
Wsparcie rodziców i specjalistów
- Szkolenia i warsztaty dla specjalistów
- Szkolenia, warsztaty i instruktaże dla rodziców
- Współdziałanie z placówkami oświatowymi
- Przygotowanie programów terapii do wdrożenia w domu/placówce oświatowej
Edukacja przedszkolna/szkolna
a. Współpraca z placówkami oświatowymi w zakresie organizacji procesu kształcenia specjalnego i włączającego (IPET, WOPFU, programy redukcji zachowań trudnych, monitorowanie osiągnięć dziecka w poszczególnych obszarach itp.)
b. Diagnostyka na terenie placówki
c. Wsparcie nauczycieli; szkolenia; konsultacje; warsztaty dla nauczycieli
- Turnusy rehabilitacyjne- szczegóły w krótce
- Konsultacje- również online
- Obserwacja w placówce ( szkoła, przedszkole, żłobek)- na prośbę rodziców lub nauczycieli
- Warsztaty i szkolenia – szczegóły w krótce
Progressus – Ośrodek Terapeutyczno-Diagnostyczny
w Pucku
biuro@progressus.org.pl
+48 608 574 739
+48 531 813 885