Działania Diagnostyczne

Przed rozpoczęciem procesu diagnostycznego, zapraszamy rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie , na którym zostaną omówione wszystkie niepokojące Państwa kwestie, związane z funkcjonowaniem waszego dziecka. Jest to proces niezbędny do prawidłowego dobrania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych, służących  wykonaniu badań diagnostycznych Państwa dziecka.

diagnoza progressus 4
działania diagnostyczne
diagnoza progressus

Jak wiadomo, każde dziecko, każdy przypadek terapeutyczny jest inny i niepowtarzalny. Dlatego też do każdego dziecka podchodzimy w sposób zindywidualizowany. Spotkanie trwa około 1-1,5 godziny. Podczas spotkania ustalamy termin badania diagnostycznego.

Prosimy o zabranie ze sobą na spotkanie (jeśli Państwo posiadacie) całą dokumentację dziecka, zarówno pedagogiczną jak i medyczną.

Działania diagnostyczne – działamy w następujących obszarach:

Badanie dotyczy dzieci w wieku od 16-30 miesiąca życia,  prowadzą je odpowiednio przygotowani i przeszkoleni diagności i terapeuci. Badania są bezpłatne.

Badanie złożone jest z dwóch etapów – etap pierwszy polega na wypełnieniu przez Rodziców kwestionariusza zawierającego 20 pytań związanych z rozwojem dziecka.

Jeśli wyniki otrzymane w tym kwestionariuszu budzą niepokój naszych terapeutów, Rodzic wraz z Dzieckiem zapraszany jest na pogłębioną diagnozę – wszystko po to, by jak najszybciej wykryć ewentualne nieprawidłowości i zagrożenia.

Diagnoza w kierunku autyzmu i innych całościowych zaburzeń rozwoju.

Diagnoza ADOS2 to narzędzie obejmuje zestaw prób prowokujących osobę badaną do określonych zachowań społecznych, co umożliwia obserwowanie jej w trakcie naturalnie przebiegającej interakcji z badającym. : ADOS-2 pozwala na diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu, a także na ocenę zmian zachodzących w czasie czy w toku interwencji. Może dostarczać informacji pomocnych w planowaniu oddziaływań terapeutycznych. Jest też rekomendowany do badań naukowych.

Diagnoza zaburzeń karmienia i odżywiania, w tym wybiórczości pokarmowej- szczegóły w zakładce wybiórczość pokarmowa już niebawem

Diagnoza miofunkcjnalna -obejmuje wszystkie sfery rozwojowe, które wpływają na poziom komunikacji oraz funkcji motorycznych sfery oralnej,  w tym ocenę budowy i funkcjonowania aparatu mowy, sposobu oddychania, czynności i funkcji pokarmowych (połykanie, gryzienie, żucie), umiejętności prelingwalnych niezbędnych dla nauki mowy, mowę bierną i czynną, kompetencje językowe i komunikacyjne. Diagnosta bada także odruchy ustno-twarzowe, percepcję wzrokową i słuchową, wrażliwość na stymulację dotykową, a także sposób komunikowania się i reagowania na bodźce płynące z otoczenia.

Diagnoza neurologopedyczna- obejmuje dzieci :

  • z uszkodzeniami i dysfunkcjami układu nerwowego w wyniku czego nie rozwijają się normatywnie
  • które urodziły się przedwcześnie lub są z tzw. grup ryzyka okołoporodowego
  • z zespołami genetycznymi
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • ze Spektrum Zaburzeń Autystycznych
  • z rozszczepami podniebienia i/lub wargi
  • z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, z opóźnionym rozwojem mowy, dyzartrią, afazją, jąkające się, z zaburzeniami głosu
  • z zaburzeniami przyjmowania, rozdrabniania oraz transportowania pokarmów do żołądka (dysfagią), z trudnościami ze ssaniem piersi lub butelki, preferujące jedynie jedną konsystencję pokarmu np. „papkowatą”

Diagnoza VB-MAPP łączy w sobie koncepcję analizy zachowań werbalnych, stworzoną przez Skinnera, przy jednoczesnym uwzględnieniu typowych dla rozwoju dziecka kamieni milowych, które stają się ramami dla programu diagnozy i terapii. Jest to nieocenione narzędzie w konstruowaniu programów edukacyjno-terapeutycznych. Jego struktura pozwala na zastosowanie wyników do opracowania szczegółowego oraz zindywidualizowanego programu terapeutycznego, zaspokajającego potrzeby, jak i uwzględniającego możliwości badanego dziecka. VB-MAPP jest narzędziem do pracy z dziećmi z autyzmem, ale zgodnie z zaleceniami autora może być także pomocne w ocenie funkcjonowania neurotypowych dzieci z opóźnieniem mowy.

Diagnoza KORP- Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego. Są wystandaryzowanym narzędziem diagnozy, przeznaczonym do wstępnej oceny rozwoju dziecka. Test służący do oceny rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia.Pozwalają na ustalenie, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach danego przedziału wiekowego. KORP jest czułym diagnostycznie narzędziem pozwalającym na sprawną ocenę rozwoju dziecka. Umożliwia ocenę wszystkich ważnych sfer i aspektów rozwoju. Szczególnie tych uznawanych za znaczące dla powodzenia dziecka w adaptacji w przedszkolu i edukacji szkolnej. Pomaga wychwycić wszelkie przejawy patologii rozwoju. Forma badania oraz sposób zapisywania wyników są bardzo czytelne i umożliwiają porównywanie wyników na przełomie określonego czasu.

Diagnoza Profil Psychoedukacyjny PEP-R to test oparty na rozwojowej koncepcji oceny służący do diagnozowania charakterystycznych, zindywidualizowanych sposobów uczenia się w rozwoju i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Wyniki testu PEP–R umożliwiają przedstawienie w formie profilu, poziomu rozwoju dziecka (określonego w odniesieniu do prawidłowo rozwijającej się dziecka) oraz umożliwiają określenie wieku rozwoju. Poziom osiągnięć dziecka, każdej ze sfer funkcjonowania, można porównywać z innymi sferami rozwoju. Całościowy poziom osiągnięć można przedstawić jako wynik na Skali Rozwoju oraz jako Iloraz Rozwoju.

Diagnoza testem oceny zachowania i emocji- KOZE- są standaryzowanym narzędziem oceny i opisu nieprawidłowości w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka od wieku niemowlęcego do końca okresu szkolnego – od 1. miesiąca do końca 15. roku życia. Ocena kwestionariuszem odnosi się nie tylko do wieku metrykalnego dziecka, ale także uwzględnia wiek rozwojowy, więc diagnozą mogą zostać objęte dzieci starsze (powyżej 15. roku życia).

 

 

 

Diagnostyczne testy badające funkcjonowanie dziecka w różnych sferach (społecznej, mowy i komunikacji, percepcji itp.)

Diagnoza logopedyczna- dotyczy zarówno dzieci w normie intelektualnej, jak również dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi.

Diagnoza fizjoterapeutyczna- dziecko w pierwszych miesiącach swojego życia, rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. To przede wszystkim nabywanie i doskonalenie różnorodnych umiejętności psychomotorycznych, niezbędnych dla samodzielnego funkcjonowania. Jednak nie zawsze rozwój ten przebiega prawidłowo i może niepokoić rodziców. Często „trudny” poród, brak wygaszonych  w odpowiednim okresie odruchów tzw. odruchy przetrwałe, zaburzone napięcie mięśniowe czy zaburzenia funkcjonowania psychomotorycznego, nie wychwycone i niewypracowane w odpowiednim momencie, mogą skutkować na funkcjonowanie dziecka w przyszłości. Jeśli niepokoi cię rozwój fizyczny Twojego dziecka, nie pokonuje „kamieni milowych” w odpowiednim czasie- umów się na diagnozę/konsultacje z naszym fizjoterapeutą. Pracujemy z dziećmi od chwili narodzin.

Diagnoza integracji sensorycznej- ma na celu zdiagnozowanie procesów sensorycznych pod kątem ich rozwoju i funkcjonowania.  Dopiero po przeprowadzeniu diagnozy, możliwe jest rozpoczęcie terapii Integracji Sensorycznej. W diagnozie Integracji Sensorycznej nie ma dolnej granicy wiekowej. To zaburzenia z którymi dziecko może się urodzić i bez właściwej stymulacji terapeutycznej „samo z nich nie wyrośnie”. Zaburzenia te jeżeli nie są w porę zdiagnozowane, to „rosną” razem z dzieckiem. Często zaburzenia te są diagnozowane dopiero na etapie wczesnoszkolnym, kiedy to dziecko ma problemy z nauką, zachowaniem „niegrzeczne dziecko” i ogólnym funkcjonowaniem.

Diagnoza zaburzenia przetwarzania słuchowego – baterią znormalizowanych testów Neuroflow ATS®-   to zaburzenie najczęściej ujawniające się u dzieci w okresie przedszkolnym lub pierwszych klasach szkoły podstawowej, kiedy to gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.  Więcej szczegółów z zakładce Zaburzenia przetwarzania słuchowego (już niedługo).

Diagnoza całościowa małego dziecka 0- 3 lat ma za cel rozpoznanie aktualnego stanu funkcjonowania dziecka oraz ustalenie priorytetowych kierunków działań, celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania  małego dziecka.

Jeśli Twoje dziecko często się złości, krzyczy, tupie, rzuca zabawkami. Przejawia zachowania agresywne (względem siebie i innych). Jest w konflikcie z rówieśnikami/ nauczycielami. To znaczy, że potrzebuje fachowego wsparcia w celu znalezienia przyczyn takiego zachowania oraz jego redukcji. Możemy wprowadzić trening kontroli złości, trening zastępowania agresji lub zajęcia z zakresu umiejętności społecznych.

Z wykorzystaniem Waszyngtońskiego 4-Cyfrowego Kwestionariusza FASD (The 4-Digit Diagnostic Code fos FASD, Third Edition 2004, Susan J. Astley, University of Washington).

Na podstawie przeprowadzonego procesu diagnostycznego można będzie dokładnie określić poziom i zakres umiejętności i zdolności Państwa dziecka, jak również określić obszary rozwoju przyczyniające się do powstawania niepowodzeń szkolnych. Diagnoza służy określeniu obszarów, w których występuje problem, określeniu dalszej ścieżki pracy z dzieckiem.

Skała objawowa zaburzeń adolescencji – umożliwia diagnozę w kierunku następujących zaburzeń i trudności charakterystycznych dla okresu adolescencji:
– zaburzenia zachowania,
– nadpobudliwość psychoruchowa,
– zaburzenia odżywiania,
– depresja,
– ryzyko prób samobójczych,

Skale bazują na wytycznych diagnostycznych klasyfikacji DSM-IV (ang. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – Diagnostyczny i statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz ICD-10 (ang. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems).

Psychologiczne, znormalizowane narzędzie umożliwiające ocenę rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku 3;0-6;11. Składa się z trzech skal diagnostycznych:

1) Rozpoznawanie emocji,
2) Nazywanie emocji oraz
3) Emocje w sytuacjach społecznych. Narzędzie znormalizowane na ogólnopolskiej próbie dzieci.

to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze

Progressus – Ośrodek Terapeutyczno-Diagnostyczny
w Pucku

biuro@progressus.org.pl
+48 608 574 739
+48 531 813 885