Jak przeprowadzić efektywny trening umiejętności społecznych i co to w ogóle jest? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule. Osoby z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, mające problemy w komunikacji oraz wykazujące ogromną liczbę problematycznych zachować nie są w stanie poradzić sobie wystarczająco w komunikacji z rówieśnikami. Niezwykle ważny jest więc trening, który pozwoli dziecku wymodelować sposób zachowania, przećwiczyć odpowiednie, właściwe zachowanie, a ostatecznie wzmocni pożądane zachowanie dziecka. Dlatego właśnie niezwykle ważny jest efektywny trening już od najmłodszych lat.
Początkowo zakładano, że pacjent ma w sobie zdrowe, prawidłowe i zadowalające zachowania społeczne. Jednak może nie potrafić ich demonstrować. Terapeuta dbał o to by usunąć przeszkody, a podopieczny mógł zaprezentować umiejętności. Takie terapie nie przynosiły jednak oczekiwanych efektów, dzięki czemu opracowaną nową tzw. strukturalnego nauczania.
Trening umiejętności społecznych według nowej metody Goldsteina opiera się na czterech zasadach:
– modelowanie,
– odgrywanie ról,
– informacja zwrotna,
-transfer umiejętności.
Zasady Goldsteina
Pierwsza zasada – modelowanie – polega na uczeniu przez obserwację i naśladownictwo. Badania wykazały, że wiele zachowań można uczyć, wzmacniać czy ułatwiać właśnie za pomocą modelowania. Jednak jest kilka warunków, które trzeba spełnić, by metoda była skuteczna.
Kolejna bo druga zasada to odgrywanie ról. Zwykle dzieci realizją je z trenerami, ale mogą być to także koledzy czy koleżanki. Każde dziecko powinno zagrać każdego dnia scenkę.
Trzecia zasada to informacja zwrotna, która powinna być dostarczona jak najszybciej po odegraniu przez dziecko scenki. Należy pokazać i nazwać uczniowi jego działania. Ważne, by ocenić szczegółowo wykonanie konkretnych kroków np. ton głosu, czy postawę ciała.
Ostatnia, czwarta zasada to transfer umiejętność. Dotyczy to sytuacji, w których zmiany w zachowaniu dziecka są trwałe w czasie, występują w różnych środowiskach i w obecności innych osób. Metoda polega na używaniu nabytych umiejętności w naturalnym środowisku oraz podczas zajęć terenowych. Wspieranie generalizacji odbywa się także podczas trwania zajęć poprzez psychoedukację, przeuczenie, zmienność bodźca czy wprowadzenie identycznych elementów, które mogą wystąpić w realnej sytuacji dziecka.
Chcecie wiedzieć więcej na ten temat? Skontaktujcie się z naszymi specjalistami.